Bila jabatan agama Perlis serbu markas Pas di negeri itu..
sebenarnya kumpulan bid,ah serbu kumpulan bid,ah yang lain. Bid,ah tak
ada dalam amal ibadat..ia zahir dalam politik umat Islam. Bid,ah ertinya
tambahan ke dalam agama apa yang tak ada dalam ajaran2 agama
itu.
Tuntutan politik memang tak ada dalam agama Islam versi semua nabi2.Tuntutan politik dari Wahabi 200 thn dahulu di Saudi melalui pemberontakan silam yang jadi anutan pejabat agama Perlis memang berasal dari kumpulan pemberontak Wahabi 200 tahun silam di Saudi yang sembunyi niat politik dalam gerakan agama dan adalah bid,ah.Mereka guna isu2 agama bagi bangkitkan kemarahan awam..iaitu tuduhan bid,ah ke atas2 sunat2 sunni majority..iaitu antara doktrin2 wahabi 200 thn dulu dan di bawa ke Perlis bersama2 dgn fahaman Wahabi.
Doktrin2 politik ini telah menjadi agama wahabi dan bukan hukum feqah sebenar namun di sangka tajdid de negeri itu. Pas amal perkara2 sunat sunnni majority yang di tuduh bid,ah oleh wahabi Perlis,akan tetapi Pas juga tuntut politik melalui agama yang mana agama Islam semua nabi2 tak ada tuntutan politik dan dengan kerananya adalah juga bid,ah iaitu tambah nilai, niat dan kehendak politik dalam agama..yang mana semua nabi2 tak ada tujuan,niat politik dalam agama islam mereka..demikian lah betapa kelirunya kedua2 belah pihak umat Islam di negeri itu tentang Islam sebenar yang tanpa bid,ah.Kata nabi setiap bid,ah sesat..iaitu semua kumpulan2 yg tambah permintaan politik dalam,melalui agama itu sesat.
KEBENCHIAN ALLAH KEPADA PELAKU2 BID,AH,IAITU TAMBAHAN DLM AGAMA YANG TAK ADA JALAN DAN CARA DALAM AGAMA.TAMBAH DLM IBADAT2 SUNAT TAKKAN LAH ALLAH BENCI..LAGI BANYAK AMAL LAGI BANYAK PAHALA.TAK ADA ORANG YG TAMBAH DALAM IBADAT FARDHU ATAU RUKUN2.BID,AH ADA DLM POLITIK.JIKA ADA BID,AH DLM IBADAT,IA BERLAKU SETELAH TAMBAHAN KEHENDAK POLITIK DLM AGAMA.TAMBAH KEHENDAK POLITIK KE DLM AGAMA ADALAH BID,AH(SESAT) SEBENAR DAN DIBENCI ALLAH SEBAB SEMUA NABI2 TAK ADA PERMINTAAN KUASA POLITIK DLM AGAMA MEREKA DAN BAWA KESESATAN AGAMA,BILA DOKTRIN2 MEMBENCI UNTUK POLITIK DISANGKA AWAM SEBAGAI AJARAN AGAMA DAN BAWA SENGKITA ATAU PERANG SESAMA ISLAM,LAHIR UGAMA2 BARU POLITIK SHIAH DAN WAHABI,UGAMA ISLAM POLITIK DEMOKRASI YANG TERBINA DARI BANYAK DOKTRIN2 MEMBENCI UNTUK POLITIK YANG BERCAMPUR DGN AGAMA.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
إِنَ اللهَ حَجَبَ التَّوْبَةَ عَنْ كُلِّ صَاحِبِ بِدْعَةٍ حَتَّى يَدَعْ بِدْعَتَهُ
“Sungguh Allah menghalangi taubat dari setiap pelaku bid’ah sampai ia meninggalkan bid’ahnya” HR. Ath Thabrani. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,
أَنَا فَرَطُكُمْ عَلَى الْحَوْضِ ، لَيُرْفَعَنَّ إِلَىَّ رِجَالٌ مِنْكُمْ حَتَّى إِذَا أَهْوَيْتُ لأُنَاوِلَهُمُ اخْتُلِجُوا دُونِى فَأَقُولُ أَىْ رَبِّ أَصْحَابِى . يَقُولُ لاَ تَدْرِى مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ
“Aku akan mendahului kalian di al haudh (telaga minuman). Lalu ditampakkan di hadapanku beberapa orang di antara kalian. Ketika aku akan mengambilkan (minuman) untuk mereka dari al haudh, mereka dijauhkan dariku. Aku lantas berkata, ‘Wahai Rabbku, ini adalah umatku’. Allah berfirman, ‘Engkau tidak tahu (bid’ah) yang mereka ada-adakan sepeninggalmu’ “ (HR. Bukhari no. 6576, 7049).
Dalam riwayat lain dikatakan,
إِنَّهُمْ مِنِّى . فَيُقَالُ إِنَّكَ لاَ تَدْرِى مَا بَدَّلُوا بَعْدَكَ فَأَقُولُ سُحْقًا سُحْقًا لِمَنْ بَدَّلَ بَعْدِى
“(Wahai Rabb), sungguh mereka bagian dari pengikutku. Lalu Allah berfirman, ‘Sungguh engkau tidak tahu bahwa sepeninggalmu mereka telah mengganti ajaranmu”. Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan, “Celaka, celaka bagi orang yang telah mengganti ajaranku sesudahku”(HR. Bukhari no. 7050). .
Sabda Rasululah saw..
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ مَنْصُورٍ الْخَيَّاطُ، عَنْ أَبِي زَيْدٍ، عَنْ أَبِي الْمُغِيرَةِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ " أَبَى اللَّهُ أَنْ يَقْبَلَ عَمَلَ صَاحِبِ بِدْعَةٍ حَتَّى يَدَعَ بِدْعَتَهُ " .
Di riwayat dari Ibnu Abbas 'Abdullah bin 'Abbas said: "Rasululah saw said: "Allah tidak menerima amalan baik orang yang lakukan bid,ah sehinggalah ia tinggalkan bid,ah"
Kitab Hadis muqaddimah Hadis no 52.
Sabda Nabi saw..
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى، حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ أَبِي أُوَيْسٍ، حَدَّثَنِي كَثِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ يَقُولُ " مَنْ أَحْيَا سُنَّةً مِنْ سُنَّتِي قَدْ أُمِيتَتْ بَعْدِي فَإِنَّ لَهُ مِنَ الأَجْرِ مِثْلَ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنَ النَّاسِ لاَ يَنْقُصُ مِنْ أُجُورِ النَّاسِ شَيْئًا وَمَنِ ابْتَدَعَ بِدْعَةً لاَ يَرْضَاهَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ فَإِنَّ عَلَيْهِ مِثْلَ إِثْمِ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنَ النَّاسِ لاَ يَنْقُصُ مِنْ آثَامِ النَّاسِ شَيْئًا " .
Kathir bin 'Abdullah di riwayatkan dari bapanya, neneknya berkata: "Aku mendengar Rasulullah saw berkata: "Siapa yang menghidupkan sunnah ku yang mati setelah aku mati dia akan mendapat ganjaran pahala saperti orang yang lakukan seumpamanya tidak kurang ganjaran pahalanya sedIkit pun dan siapa yang cipta bid,ah tidak redalah Allah dan Rasulnya dan sesungguhnya dia mendapat dosa saperti orang yang lakukannya tidak kurang dosa2nya sedikit pun". Kitab Hadis Muqaddimah Hadith no.215.
Rasulullah saw bersabda,
عن عائشة قالت قال رسول لله صلى الله عليه وسلم من احدث فى امرناهذا ماليس
منه فهورد.- حديث صحيح مسلم.
Ertinya, “Barang siapa yang mengada-ngadakan dalam pekerjaanku ini (menyebar agama) yang tidak ada dalam agama itu, maka ianya adalah tertolak”.- Hadis Sahih Bukhari. (tak ada nabi2 Rasul2 yg guna agama dalam politik dan berjuang agama melalui politik atau untuk politik)
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ وَإِنْ عَبْدًا حَبَشِيًّا فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِى فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِى وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ
“Aku wasiatkan kepada kalian untuk bertakwa kepada Allah, tetap mendengar dan ta’at kepada pemimpin walaupun yang memimpin kalian adalah seorang budak dari Habsyah. Karena barangsiapa di antara kalian yang hidup sepeninggalanku nanti, dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka wajib bagi kalian untuk berpegang pada sunnah-ku dan sunnah Khulafa’ur Rasyidin yang mereka itu telah diberi petunjuk. Berpegang teguhlah dengannya dan gigitlah ia dengan gigi geraham kalian. Jauhilah dengan perkara (agama) yang diada-adakan karena setiap perkara (agama) yang diada-adakan adalah bid’ah dan setiap bid’ah adalah kesesatan” . HR. At Tirmidzi no. 2676. : “Hadith hasan shahih”.
(Nabi buka tajuk bab bid,ah atas hal politik.bukan hukum..Bid,ah, sesat ada dlm politik ..bukan dalam amal ibadat..kerana bid,ah yg akan berlaku org2 Islam akan guna agama isu agama untuk pemberontakan,pembangkangan politik ..dgn cara selimutkan pergerakan politik itu dgn pakaian agama..sbb itu nabi saw suruh taat jenis pemerintahan yg ada. .ini menahan dari bid,ahkan politik iaitu tambah nilai politik pemberontakan,pembangkangan melalui agama.isu agama..tak ada politik,niat,tujuan politik dalam agama islam semua nabi2...Dalam hukum hakam pula penambahan dalam amalan2 agama di bolehkan dgn sabda nabi saw.."Sunnah itu ialah apa aku buat ..apa yang sahabat buat..dan sesiapa saja buat yang baik"...Hadis sahih...katanya lagi.."sesiapa yang reka sesuatu sunnah yang baik akan berpahala selagi rekaan itu di ikuti."..Hadis sahih.Sudah tentu dlm hukum2 sunat2 sahaja. Tak ada umat islam tambah amalan2 wajib.
wallahu aklam.
///
Tuntutan politik memang tak ada dalam agama Islam versi semua nabi2.Tuntutan politik dari Wahabi 200 thn dahulu di Saudi melalui pemberontakan silam yang jadi anutan pejabat agama Perlis memang berasal dari kumpulan pemberontak Wahabi 200 tahun silam di Saudi yang sembunyi niat politik dalam gerakan agama dan adalah bid,ah.Mereka guna isu2 agama bagi bangkitkan kemarahan awam..iaitu tuduhan bid,ah ke atas2 sunat2 sunni majority..iaitu antara doktrin2 wahabi 200 thn dulu dan di bawa ke Perlis bersama2 dgn fahaman Wahabi.
Doktrin2 politik ini telah menjadi agama wahabi dan bukan hukum feqah sebenar namun di sangka tajdid de negeri itu. Pas amal perkara2 sunat sunnni majority yang di tuduh bid,ah oleh wahabi Perlis,akan tetapi Pas juga tuntut politik melalui agama yang mana agama Islam semua nabi2 tak ada tuntutan politik dan dengan kerananya adalah juga bid,ah iaitu tambah nilai, niat dan kehendak politik dalam agama..yang mana semua nabi2 tak ada tujuan,niat politik dalam agama islam mereka..demikian lah betapa kelirunya kedua2 belah pihak umat Islam di negeri itu tentang Islam sebenar yang tanpa bid,ah.Kata nabi setiap bid,ah sesat..iaitu semua kumpulan2 yg tambah permintaan politik dalam,melalui agama itu sesat.
KEBENCHIAN ALLAH KEPADA PELAKU2 BID,AH,IAITU TAMBAHAN DLM AGAMA YANG TAK ADA JALAN DAN CARA DALAM AGAMA.TAMBAH DLM IBADAT2 SUNAT TAKKAN LAH ALLAH BENCI..LAGI BANYAK AMAL LAGI BANYAK PAHALA.TAK ADA ORANG YG TAMBAH DALAM IBADAT FARDHU ATAU RUKUN2.BID,AH ADA DLM POLITIK.JIKA ADA BID,AH DLM IBADAT,IA BERLAKU SETELAH TAMBAHAN KEHENDAK POLITIK DLM AGAMA.TAMBAH KEHENDAK POLITIK KE DLM AGAMA ADALAH BID,AH(SESAT) SEBENAR DAN DIBENCI ALLAH SEBAB SEMUA NABI2 TAK ADA PERMINTAAN KUASA POLITIK DLM AGAMA MEREKA DAN BAWA KESESATAN AGAMA,BILA DOKTRIN2 MEMBENCI UNTUK POLITIK DISANGKA AWAM SEBAGAI AJARAN AGAMA DAN BAWA SENGKITA ATAU PERANG SESAMA ISLAM,LAHIR UGAMA2 BARU POLITIK SHIAH DAN WAHABI,UGAMA ISLAM POLITIK DEMOKRASI YANG TERBINA DARI BANYAK DOKTRIN2 MEMBENCI UNTUK POLITIK YANG BERCAMPUR DGN AGAMA.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
إِنَ اللهَ حَجَبَ التَّوْبَةَ عَنْ كُلِّ صَاحِبِ بِدْعَةٍ حَتَّى يَدَعْ بِدْعَتَهُ
“Sungguh Allah menghalangi taubat dari setiap pelaku bid’ah sampai ia meninggalkan bid’ahnya” HR. Ath Thabrani. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,
أَنَا فَرَطُكُمْ عَلَى الْحَوْضِ ، لَيُرْفَعَنَّ إِلَىَّ رِجَالٌ مِنْكُمْ حَتَّى إِذَا أَهْوَيْتُ لأُنَاوِلَهُمُ اخْتُلِجُوا دُونِى فَأَقُولُ أَىْ رَبِّ أَصْحَابِى . يَقُولُ لاَ تَدْرِى مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ
“Aku akan mendahului kalian di al haudh (telaga minuman). Lalu ditampakkan di hadapanku beberapa orang di antara kalian. Ketika aku akan mengambilkan (minuman) untuk mereka dari al haudh, mereka dijauhkan dariku. Aku lantas berkata, ‘Wahai Rabbku, ini adalah umatku’. Allah berfirman, ‘Engkau tidak tahu (bid’ah) yang mereka ada-adakan sepeninggalmu’ “ (HR. Bukhari no. 6576, 7049).
Dalam riwayat lain dikatakan,
إِنَّهُمْ مِنِّى . فَيُقَالُ إِنَّكَ لاَ تَدْرِى مَا بَدَّلُوا بَعْدَكَ فَأَقُولُ سُحْقًا سُحْقًا لِمَنْ بَدَّلَ بَعْدِى
“(Wahai Rabb), sungguh mereka bagian dari pengikutku. Lalu Allah berfirman, ‘Sungguh engkau tidak tahu bahwa sepeninggalmu mereka telah mengganti ajaranmu”. Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan, “Celaka, celaka bagi orang yang telah mengganti ajaranku sesudahku”(HR. Bukhari no. 7050). .
Sabda Rasululah saw..
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ مَنْصُورٍ الْخَيَّاطُ، عَنْ أَبِي زَيْدٍ، عَنْ أَبِي الْمُغِيرَةِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ " أَبَى اللَّهُ أَنْ يَقْبَلَ عَمَلَ صَاحِبِ بِدْعَةٍ حَتَّى يَدَعَ بِدْعَتَهُ " .
Di riwayat dari Ibnu Abbas 'Abdullah bin 'Abbas said: "Rasululah saw said: "Allah tidak menerima amalan baik orang yang lakukan bid,ah sehinggalah ia tinggalkan bid,ah"
Kitab Hadis muqaddimah Hadis no 52.
Sabda Nabi saw..
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى، حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ أَبِي أُوَيْسٍ، حَدَّثَنِي كَثِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ يَقُولُ " مَنْ أَحْيَا سُنَّةً مِنْ سُنَّتِي قَدْ أُمِيتَتْ بَعْدِي فَإِنَّ لَهُ مِنَ الأَجْرِ مِثْلَ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنَ النَّاسِ لاَ يَنْقُصُ مِنْ أُجُورِ النَّاسِ شَيْئًا وَمَنِ ابْتَدَعَ بِدْعَةً لاَ يَرْضَاهَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ فَإِنَّ عَلَيْهِ مِثْلَ إِثْمِ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنَ النَّاسِ لاَ يَنْقُصُ مِنْ آثَامِ النَّاسِ شَيْئًا " .
Kathir bin 'Abdullah di riwayatkan dari bapanya, neneknya berkata: "Aku mendengar Rasulullah saw berkata: "Siapa yang menghidupkan sunnah ku yang mati setelah aku mati dia akan mendapat ganjaran pahala saperti orang yang lakukan seumpamanya tidak kurang ganjaran pahalanya sedIkit pun dan siapa yang cipta bid,ah tidak redalah Allah dan Rasulnya dan sesungguhnya dia mendapat dosa saperti orang yang lakukannya tidak kurang dosa2nya sedikit pun". Kitab Hadis Muqaddimah Hadith no.215.
Rasulullah saw bersabda,
عن عائشة قالت قال رسول لله صلى الله عليه وسلم من احدث فى امرناهذا ماليس
منه فهورد.- حديث صحيح مسلم.
Ertinya, “Barang siapa yang mengada-ngadakan dalam pekerjaanku ini (menyebar agama) yang tidak ada dalam agama itu, maka ianya adalah tertolak”.- Hadis Sahih Bukhari. (tak ada nabi2 Rasul2 yg guna agama dalam politik dan berjuang agama melalui politik atau untuk politik)
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ وَإِنْ عَبْدًا حَبَشِيًّا فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِى فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِى وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ
“Aku wasiatkan kepada kalian untuk bertakwa kepada Allah, tetap mendengar dan ta’at kepada pemimpin walaupun yang memimpin kalian adalah seorang budak dari Habsyah. Karena barangsiapa di antara kalian yang hidup sepeninggalanku nanti, dia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka wajib bagi kalian untuk berpegang pada sunnah-ku dan sunnah Khulafa’ur Rasyidin yang mereka itu telah diberi petunjuk. Berpegang teguhlah dengannya dan gigitlah ia dengan gigi geraham kalian. Jauhilah dengan perkara (agama) yang diada-adakan karena setiap perkara (agama) yang diada-adakan adalah bid’ah dan setiap bid’ah adalah kesesatan” . HR. At Tirmidzi no. 2676. : “Hadith hasan shahih”.
(Nabi buka tajuk bab bid,ah atas hal politik.bukan hukum..Bid,ah, sesat ada dlm politik ..bukan dalam amal ibadat..kerana bid,ah yg akan berlaku org2 Islam akan guna agama isu agama untuk pemberontakan,pembangkangan politik ..dgn cara selimutkan pergerakan politik itu dgn pakaian agama..sbb itu nabi saw suruh taat jenis pemerintahan yg ada. .ini menahan dari bid,ahkan politik iaitu tambah nilai politik pemberontakan,pembangkangan melalui agama.isu agama..tak ada politik,niat,tujuan politik dalam agama islam semua nabi2...Dalam hukum hakam pula penambahan dalam amalan2 agama di bolehkan dgn sabda nabi saw.."Sunnah itu ialah apa aku buat ..apa yang sahabat buat..dan sesiapa saja buat yang baik"...Hadis sahih...katanya lagi.."sesiapa yang reka sesuatu sunnah yang baik akan berpahala selagi rekaan itu di ikuti."..Hadis sahih.Sudah tentu dlm hukum2 sunat2 sahaja. Tak ada umat islam tambah amalan2 wajib.
wallahu aklam.
///
Tiada ulasan:
Catat Ulasan