Minda Presiden PAS
“Demi sesungguhnya akan berlaku, di mana simpulan-simpulan yang mengikat ajaran Islam akan dirungkai satu demi satu. Setiap satu simpulan dirungkai, menjadikan manusia (yang muslim) terpaksa berpegang dengan simpulan berikutnya yang masih ada. Pertama-pertama dirungkai ialah hukum hakam (Syariat) dan yang terakhirnya Solat (Sembahyang).” (Musnad Ahmad 36/485)
Islam yang merangkumi tiga aspek; Aqidah, Syariat dan Akhlak adalah laksana hubungan jasad dan roh atau mata rantai yang bersambungan, tidak terpisah dalam semua lapangan dan keadaan, situasi dan realiti sama ada di peringkat individu, keluarga dan masyarakat, atau ketika lemah tanpa kuasa dan ketika kuat berkuasa memerintah dalam semua keadaan. Syariat Islam tetap diwajibkan mengikut keadaan dan kemampuan.
Persoalan perlu pencerahan :
1) Apakah yang dimaksudkan dengan Islam ?
2) Islam itu meliputi ;
a) Apakah dimaksudkan perkara pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 - i'ttiqad uluhiyyah : i'ttiqad yang diredhoi Allah terhadap hak-hak mutlaknya : Allah "al-Islam" yang tidak boleh di Syirikkan - GHAIB QALBU...
b) Apakah diaksudkan Aqidah (al-Iman : furu'-2) "al-Islam" - GHAIB AKAL...
c) Apakah dimaksudkan Syariah-Fiqh (al-Ilmu : furu'-1) "al-Islam" - GHAIB AKAL ?
Firman Allah:
Firman Allah:
﴿إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا١٠٥﴾ [النساء: 105]
“Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah ditunjukkan kepadamu (melalui wahyu-Nya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.” (Surah An-Nisa: 105)
Akhir-akhir ini muncul individu atau kumpulan yang memperkenalkan Islam tanpa Syariat dengan alasan memilih aspek kemanusian yang dikatakan ada persamaan di kalangan manusia secara fitrah, tanpa menyebut Syariat Allah dengan alasan untuk menarik kalangan bukan Islam, khususnya yang terus bersikap liar terhadap Islam, maka di atas alasan berhikmah dengan menyembunyikan Islam. Inilah sikap iman yang paling lemah terhadap orang awam yang tidak mampu berhujah dan tidak ada pengaruh dalam masyarakat.
Mereka tidak mengambil kira bahawa persamaan yang ada pada namanya sahaja seperti menentang kezaliman, hak asasi manusia, tanpa peduli adanya perbezaan sandaran aqidah dan perhiutungan dosa dan pahala yang ada dalam Islam, tetapi tidak ada pada yang lain.
Mereka jahil terhadap undang-undang Islam yang ada aspek aqidah dan spiritual yang tidak ada dalam undang-undang yang lain yang sama namanya, seperti undang-undang terhadap kesalahan rasuah dalam syariat Islam dengan undang-undang sivil yang sama menentang rasuah, kerana Islam meletakkan rasuah bukan sahaja salah dari segi undang-undang, bahkan termasuk juga dalam perkara haram yang ada perhitungan dosa dan pahala, perhitungan selepas kematian dan Hari Akhirat. Tetapi undang-undang manusia meletakkan salah dari segi undang-undang dunia sahaja sahaja, menjadikan undang-undang ciptaan manusia itu tanpa roh perhitungan dosa dan pahala selepas kematian dan Hari Akhirat, serta menyebabkan undang-undang ciptaan manusia sekadar deraan yang tidak mendidik masyarakat sehingga menjadi punca kegagalannya.
Di sinilah dengan tegas Allah memerintahkan para Rasul supaya berterus terang bersama Aqidah Islam yang ditegaskan dalam dakwahnya. Firman Allah:
Firman Allah:
Maka para ulama meletakkan Islam menjadi syarat pertama kepada semua amalan, termasuk amalan yang bersifat ibadat. Maka tanpa Islam amalannya tidak sah, apatah lagi amalan keduniaannya tidak menjadi jambatan ke akhirat.
Firman Allah:
Sehinggalah dikaitkan dengan Syirik Aqidah terhadap kalangan yang mengadakan undang-undang sendiri dalam urusan yang telah ditetapkan hukum syariatnya oleh Allah.
Firman Allah:
Allah juga menegaskan pelaksanaan hukuman yang adil terhadap semua manusia:
Ayat ini menunjukkan kewajipan melaksanakan hukum syariat Allah yang berkonsepkan adil kepada semua manusia tanpa mengira agama dan bangsa.
Dan ditegaskan pula dengan Firman-Nya:
Ada pula kalangan yang meremeh-temehkan syariat Islam kepada semua amalan, lalu bersikap terbuka tanpa asas aqidah dengan menganggap terpentingnya sifat baik walaupun tidak Islam. Maka berlakunya ungkapan bahawa yang baik tanpa Islam lebih baik daripada yang jahat bersama Islam. Tanpa mereka peduli bahawa Allah menolak amal yang baik tanpa Aqidah Islam dengan tiada pahala dan berkat. Adapun yang jahat tetapi ada Islamnya dibuka pintu taubat dan amal baik yang berikutnya dapat menghapuskan dosa kejahatannya.
Firman Allah:
Islam (al-Islam : pokok ketuhanan-2 : tauhid-2 - i'ttiqad Uluhiyyah : ILAH) perihal hak-hak mutlak zat Allah yang tidak boleh di Syirikkan bukan Agama (ad-deen : pokok ketuhanan-2 @ tauhid-1 - tauhid Rububiyyah : ROBB) perihal zat Allah maha Esa wajib hanya Satu - Ahadun yang tidak boleh di Murtadkan.
Firman Allah:
Maka Islam menjadi syarat pertama kepada semua amalan yang baik. Amal yang baik tanpa Islamnya tidak sah walaupun perkara ibadat.
Islam (al-Islam) gagal difahami @ difahami secara salah - jahil.
Firman Allah:
kalimah Kafir (engkar - umum) difahami secara yang salah, Kafir baginya difahami sebagai Musyrik (berhala : api/matahari) komunisme : atheist.
Sabda Rasulullah S.A.W:
Islam (al-Islam : lil-Islam) masih gagal difahami dengan tuntas, kemudian bercampura duk pula fahamannya dengan Agama (ad-deen : innaddeen)...
“Sejahtera Bersama Islam”
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 24 Ramadhan 1439 / 9 Jun 2018
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan.
AWAS! KUMPULAN ISLAM TANPA SYARIAT
Hadis Rasulullah S.A.W:
عَنْ أَبِي
أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: «لَتُنْقَضَنَّ عُرَى الْإِسْلَامِ عُرْوَةً عُرْوَةً،
فَكُلَّمَا انْتَقَضَتْ عُرْوَةٌ تَشَبَّثَ النَّاسُ بِالَّتِي تَلِيهَا،
وَأَوَّلُهُنَّ نَقْضًا الْحُكْمُ وَآخِرُهُنَّ الصَّلَاةُ. مسند أحمد
مخرجا (36/ 485(
Daripada Abi Umamah Al-Bahili R.A daripada Rasulullah S.A.W. besabda:“Demi sesungguhnya akan berlaku, di mana simpulan-simpulan yang mengikat ajaran Islam akan dirungkai satu demi satu. Setiap satu simpulan dirungkai, menjadikan manusia (yang muslim) terpaksa berpegang dengan simpulan berikutnya yang masih ada. Pertama-pertama dirungkai ialah hukum hakam (Syariat) dan yang terakhirnya Solat (Sembahyang).” (Musnad Ahmad 36/485)
Islam yang merangkumi tiga aspek; Aqidah, Syariat dan Akhlak adalah laksana hubungan jasad dan roh atau mata rantai yang bersambungan, tidak terpisah dalam semua lapangan dan keadaan, situasi dan realiti sama ada di peringkat individu, keluarga dan masyarakat, atau ketika lemah tanpa kuasa dan ketika kuat berkuasa memerintah dalam semua keadaan. Syariat Islam tetap diwajibkan mengikut keadaan dan kemampuan.
Persoalan perlu pencerahan :
1) Apakah yang dimaksudkan dengan Islam ?
2) Islam itu meliputi ;
a) Apakah dimaksudkan perkara pokok ketuhanan-2 @ tauhid-2 - i'ttiqad uluhiyyah : i'ttiqad yang diredhoi Allah terhadap hak-hak mutlaknya : Allah "al-Islam" yang tidak boleh di Syirikkan - GHAIB QALBU...
b) Apakah diaksudkan Aqidah (al-Iman : furu'-2) "al-Islam" - GHAIB AKAL...
c) Apakah dimaksudkan Syariah-Fiqh (al-Ilmu : furu'-1) "al-Islam" - GHAIB AKAL ?
Firman Allah:
﴿وَأَنْزَلْنَا
إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ
الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ
اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ
لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ
لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ
فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا
فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ٤٨ وَأَنِ احْكُمْ
بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ
وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ
بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ٤٩
أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ
حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ٥٠﴾ [المائدة: 48-50]
“Dan Kami turunkan kepadamu (Wahai
Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran untuk mengesahkan
benarnya kitab-kitab suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk
memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka
itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan
janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan
menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi
tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu
syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan
kalau Allah menghendaki nescaya ia menjadikan kamu satu umat (yang
bersatu dalam agama yang satu), tetapi ia hendak menguji kamu (dalam
menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu
berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh).
Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka ia akan
memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya. (48) Dan hendaklah
engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah
diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu
mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari
sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika
mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah,
hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari
dosa-dosa mereka; dan Sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu
adalah orang-orang yang fasik. (49) Sesudah itu, patutkah mereka
berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliah? Padahal (kepada
orang-orang yang penuh keyakinan) tidak ada sesiapa yang boleh membuat
hukum yang lebih baik daripada Allah (50) (Surah Al-Maidah: 48-50)Firman Allah:
﴿إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا١٠٥﴾ [النساء: 105]
“Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah ditunjukkan kepadamu (melalui wahyu-Nya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.” (Surah An-Nisa: 105)
Akhir-akhir ini muncul individu atau kumpulan yang memperkenalkan Islam tanpa Syariat dengan alasan memilih aspek kemanusian yang dikatakan ada persamaan di kalangan manusia secara fitrah, tanpa menyebut Syariat Allah dengan alasan untuk menarik kalangan bukan Islam, khususnya yang terus bersikap liar terhadap Islam, maka di atas alasan berhikmah dengan menyembunyikan Islam. Inilah sikap iman yang paling lemah terhadap orang awam yang tidak mampu berhujah dan tidak ada pengaruh dalam masyarakat.
Mereka tidak mengambil kira bahawa persamaan yang ada pada namanya sahaja seperti menentang kezaliman, hak asasi manusia, tanpa peduli adanya perbezaan sandaran aqidah dan perhiutungan dosa dan pahala yang ada dalam Islam, tetapi tidak ada pada yang lain.
Mereka jahil terhadap undang-undang Islam yang ada aspek aqidah dan spiritual yang tidak ada dalam undang-undang yang lain yang sama namanya, seperti undang-undang terhadap kesalahan rasuah dalam syariat Islam dengan undang-undang sivil yang sama menentang rasuah, kerana Islam meletakkan rasuah bukan sahaja salah dari segi undang-undang, bahkan termasuk juga dalam perkara haram yang ada perhitungan dosa dan pahala, perhitungan selepas kematian dan Hari Akhirat. Tetapi undang-undang manusia meletakkan salah dari segi undang-undang dunia sahaja sahaja, menjadikan undang-undang ciptaan manusia itu tanpa roh perhitungan dosa dan pahala selepas kematian dan Hari Akhirat, serta menyebabkan undang-undang ciptaan manusia sekadar deraan yang tidak mendidik masyarakat sehingga menjadi punca kegagalannya.
Di sinilah dengan tegas Allah memerintahkan para Rasul supaya berterus terang bersama Aqidah Islam yang ditegaskan dalam dakwahnya. Firman Allah:
﴿وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ٣٣﴾ [فصلت: 33]
“Dan tidak ada yang lebih baik
perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi
perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil
berkata: “Sesungguhnya Aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah
bulat-bulat kepada Allah)!” (Surah Fussilat: 33)Firman Allah:
﴿قُلْ
هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ
اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ١٠٨﴾
[يوسف: 108]
“Katakanlah (Wahai Muhammad):
“Inilah jalanku, Aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia
umumnya kepada Agama Allah (Islam) dengan berdasarkan keterangan dan
bukti yang jelas nyata. Dan Aku menegaskan: Maha Suci Allah (dari segala
iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah Aku dari golongan yang
mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” (Surah Yusuff: 108)Maka para ulama meletakkan Islam menjadi syarat pertama kepada semua amalan, termasuk amalan yang bersifat ibadat. Maka tanpa Islam amalannya tidak sah, apatah lagi amalan keduniaannya tidak menjadi jambatan ke akhirat.
Firman Allah:
﴿أَمْ
لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ
اللَّهُ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ
الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ٢١﴾ [الشورى: 21]
“Patutkah mereka mempunyai
sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana bahagian dari agama mereka –
sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah? dan kalaulah
tidak kerana kalimah ketetapan yang menjadi pemutus (dari Allah untuk
menangguhkan hukuman hingga ke suatu masa yang tertentu), tentulah
dijatuhkan azab dengan serta-merta kepada mereka (yang berbuat
demikian). Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab
seksa yang tidak terperi sakitnya.” (Surah As-Syura; 21)Sehinggalah dikaitkan dengan Syirik Aqidah terhadap kalangan yang mengadakan undang-undang sendiri dalam urusan yang telah ditetapkan hukum syariatnya oleh Allah.
Firman Allah:
﴿إِنَّا
أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ
بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا١٠٥﴾ [النساء:
105]
“Sesungguhnya Kami menurunkan
kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran,
supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah
ditunjukkan kepadamu (melalui wahyu-Nya); dan janganlah engkau menjadi
pembela bagi orang-orang yang khianat.” (Surah An-Nisa: 105)Allah juga menegaskan pelaksanaan hukuman yang adil terhadap semua manusia:
﴿إِنَّ
اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا
وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ
اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا
بَصِيرًا٥٨﴾ [النساء: 58]
“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu
supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak
menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia,
(Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan
(suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu.
Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.” (Surah
An-Nisa’: 58)Ayat ini menunjukkan kewajipan melaksanakan hukum syariat Allah yang berkonsepkan adil kepada semua manusia tanpa mengira agama dan bangsa.
Dan ditegaskan pula dengan Firman-Nya:
﴿ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ٤٥﴾ [المائدة: 45]
“Dan sesiapa yang tidak menghukum
dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang
yang zalim.” (Surah Al-Maidah: 45)Ada pula kalangan yang meremeh-temehkan syariat Islam kepada semua amalan, lalu bersikap terbuka tanpa asas aqidah dengan menganggap terpentingnya sifat baik walaupun tidak Islam. Maka berlakunya ungkapan bahawa yang baik tanpa Islam lebih baik daripada yang jahat bersama Islam. Tanpa mereka peduli bahawa Allah menolak amal yang baik tanpa Aqidah Islam dengan tiada pahala dan berkat. Adapun yang jahat tetapi ada Islamnya dibuka pintu taubat dan amal baik yang berikutnya dapat menghapuskan dosa kejahatannya.
Firman Allah:
﴿وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ٨٥﴾ [آل عمران: 85]
“Dan sesiapa yang mencari agama
selain Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada Hari
Akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.” (Surah Ali-Imran: 85)Islam (al-Islam : pokok ketuhanan-2 : tauhid-2 - i'ttiqad Uluhiyyah : ILAH) perihal hak-hak mutlak zat Allah yang tidak boleh di Syirikkan bukan Agama (ad-deen : pokok ketuhanan-2 @ tauhid-1 - tauhid Rububiyyah : ROBB) perihal zat Allah maha Esa wajib hanya Satu - Ahadun yang tidak boleh di Murtadkan.
Firman Allah:
﴿وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا٢٣﴾ [الفرقان: 23]
“Dan Kami tujukan perbicaraan
kepada apa yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka
pandang baik), lalu Kami jadikannya terbuang sebagai debu yang
berterbangan.” (Surah Al-Furqan: 23)Maka Islam menjadi syarat pertama kepada semua amalan yang baik. Amal yang baik tanpa Islamnya tidak sah walaupun perkara ibadat.
Islam (al-Islam) gagal difahami @ difahami secara salah - jahil.
Firman Allah:
﴿وَالَّذِينَ
كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً
حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ
فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ٣٩ أَوْ كَظُلُمَاتٍ
فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ
سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ
يَكَدْ يَرَاهَا وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ
مِنْ نُورٍ٤٠﴾ [النور: 39-40]
“Dan orang-orang yang kafir pula,
amal-amal mereka adalah umpama riak sinaran panas di tanah rata yang
disangkanya air oleh orang yang dahaga, (lalu ia menuju ke arahnya)
sehingga apabila ia datang ke tempat itu, tidak didapati sesuatu pun
yang disangkanya itu; (demikianlah keadaan orang kafir, tidak mendapat
faedah dari amalnya sebagaimana yang disangkanya) dan ia tetap mendapati
hukum Allah di sisi amalnya, lalu Allah menyempurnakan hitungan amalnya
(serta membalasnya); dan (ingatlah) Allah amat segera hitungan
hisab-Nya. (39) Atau (orang-orang kafir itu keadaannya) adalah umpama
keadaan (orang yang di dalam) gelap-gelita di lautan yang dalam, yang
diliputi oleh ombak bertindih ombak; di sebelah atasnya pula awan tebal
(demikianlah keadaannya) gelap-gelita berlapis-lapis – apabila orang itu
mengeluarkan tangannya, ia tidak dapat melihatnya sama sekali. Dan
(ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah menurut undang-undang
peraturan-Nya mendapat cahaya (hidayah petunjuk), maka ia tidak akan
beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar).
(40)” (Surah An-Nur: 39-40)kalimah Kafir (engkar - umum) difahami secara yang salah, Kafir baginya difahami sebagai Musyrik (berhala : api/matahari) komunisme : atheist.
Sabda Rasulullah S.A.W:
إِنَّهُ
لاَ يَدْخُلُ الجَنَّةَ إِلَّا نَفْسٌ مُسْلِمَةٌ، وَإِنَّ اللَّهَ
لَيُؤَيِّدُ هَذَا الدِّينَ بِالرَّجُلِ الفَاجِرِ. صحيح البخاري (4/ 7)
“Sesungguhnya tidak masuk syurga
melainkan seorang yang dirinya Islam. Dan (kadang- kadang) Allah
menolong agamanya dengan orang yang jahat” (Sahih Bukhari 4/7)Islam (al-Islam : lil-Islam) masih gagal difahami dengan tuntas, kemudian bercampura duk pula fahamannya dengan Agama (ad-deen : innaddeen)...
“Sejahtera Bersama Islam”
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 24 Ramadhan 1439 / 9 Jun 2018
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan